top of page

אכילה רגשית והשמנה

רוני פותחת את המקרר ומושיטה את היד לפרוסת העוגה, מכניסה לפיה ואופסס העוגה כבר איננה. משהו נרגע בה, איזושהי שלווה רגעית. חולפות מס' דקות ושוב המקרר נפתח הסכין מיישרת את העוגה והפעם הפרוסה גדולה יותר... היא מרוצה מעצמה אך מיד עולה בה תחושת תסכול וכעס על עצמה... "חיסלתי כמעט את כל התבנית" רגשות זעם על האכילה והמשקל העודף, היא אומרת לעצמה "נו מה כבר יקרה, גם ככה אני בעודף משקל, כבר אכלתי כל כך הרבה אסיים כבר את התבנית וזהו לא יהיה לי פיתוי נוסף". ככה היא נוהגת עם עצמה כמעט בכל ערב כשהיא בודדה בביתה ומחפשת חום ויחס.

אכילה רגשית זו הדרך של רוני להתמודד עם הבדידות שהיא חווה .

בעידן הנוכחי עידן השפע כשקצב החיים תובעני, הישגי ורשתות המדיה פורחות אנו מוצאים את עצמנו עם חוסר יכולת להתמודד עם רגשות ומצבים סבוכים וכיאה לעידן השפע הדרך לפתרון מהיר של בעיות עובר דרך האכילה הרגשית.


אכילה רגשית נעוצה בקשיים רגשיים ונפשיים שהאדם חווה, זו דרך לא יעילה להתמודדות עם רגשות, זו אכילה שלא לפי צרכי הגוף אלא לצורך רעב רגשי כדי לקבל נחמה רגעית, כדי להימנע מרגשות לא נעימים, להדחיק רגשית, כדי להסית את תשומת הלב מהכאב הרגשי ולו לרגע אחד. (חשוב לציין שאכילה רגשית מתבטאת גם באכילת חסר, אך במאמר זה אתייחס לאכילת יתר).


אכילה רגשית היא הרסנית הן מהפן הבריאותי והן מהפן הרגשי.


המזון המאפיין אכילה רגשית הוא מזון מתועש, שומני, מתוק ומפחמימתי מזונות אלו עשירים בסוכר שגורמים להפרשה מוגברת של סרוטונין וחומרים הקשורים לתחושת ויסות מצב הרוח ודיכאון ולירידה ברמתם של הורמוני הסטרס. אך כאשר השפעתם של אלו חולפים הכאב חוזר.


סיבה נוספת שאכילה רגשית כביכול מרגיעה את הרגש לזמן קצר הוא שהאוכל הכבד שנאכל מעמיס על הגוף כך שהאנרגיה של מערכת העצבים מוסתת לעיכול המזון (לרוב לא בצורה מיטבית) וזה מצליח להשכיח את הרגש ולו לזמן קצר. ממש כמו משכך כאבים שמרדים את הבעיה אך לא פותר את הבעיה מהשורש.

כשאדם חווה עקה רגשית מערכת הסימפתטית נכנסת לפעולה, מערכת עצבים זו פועלת במצבי דחק, האנרגיה מופנית להתמודדות עם הבעיה ולכן בזמן זה מערכת העיכול עוברת למצב חירום ועובדת באופן מצומצם, התוצאה עיכול לא תקין, רעילות מוגברת, ושריפת קלוריות פחותה.


בחירה אוטומטית של מזונות אלו מעוררים רגשות נוספים, רגשות של ביקורת וכעס על הבחירה הלא מבוקרת של המזון וכך ככדור שלג הכאב הרגשי הולך ומתעצם.

אכילה רגשית זו תופעה רחבה עולמית המושפעת ממצב אישי, חברתי, משפחתי וקשורה גם לחינוך, לתרבות ולמצב חברתי.


תופעה זו פוגעת קשות אם לא מטפלים בה בזמן. אנשים שסובלים מאכילה רגשית נמצאים בסיכון מוגבר לפתח הפרעות אכילה קשות כמו בולימיה ואנורקסיה ועולה הסיכון למחלות מטבולות כמו בעיות לב, יתר לחץ דם , לאפידמיה, סוכרת וכד'


הפרעות אכילה מתנהגות כמו התמכרות לאלכוהול וסמים. כאב רגשי המוביל לאכילה, אכילה היוצרת שקט רגשי לזמן קצר ושוב כאב אך הפעם כאב כפול על האכילה העודפת ועל הכאב הרגשי שחזר – גלגל שלא נגמר, התוצאה היא פגיעה פיזית והתגברות הבעיה הרגשית.


הדרך לטפל בבעיה היא באמצעות טיפול רגשי ותודעתי. בתהליך פנימי עמוק, הכרת התבניות הרגשיות המנהלות אותנו, זיהו מחשבות, זיכרונות, חוויות עבר המשפיעים על דפוסי התנהגות. ליצור התמרה בחלק הרלוונטי. השינוי מתבצע על ידי שימוש בכלים מופלאים מעולם האימון, NLP, עין הבדולח, מיינדפולונס ובריאות הטבעית.

24 צפיות
bottom of page